De Tijdmachine Methode

Home Projecten De Tijdmachine De Tijdmachine Methode

Samen op reis naar persoonsgerichte ouderenzorg

De Tijdmachine Methode werkt voor en samen met woonzorgcentra en verpleeghuizen die beter willen aansluiten op de wensen en behoeften van ouderen en een werkwijze willen vormen voor meer persoonsgerichte zorg. De Tijdmachine geeft ouderen een verhaal en een gezicht en brengt (zorg)medewerkers, familie, vrijwilligers en de ouderen samen, zodat zij op een structurele manier gezamenlijk invulling geven aan een fijne oude dag. Waardig en op eigen wijze. Gaat u mee op reis?

Mijn_reis_in_de_Tijdmachine_button

Met De Tijdmachine terug naar de jaren 60

In De Tijdmachine reizen ouderen onder begeleiding van reisleiders (getrainde vrijwilligers, zorgmedewerkers en activiteitenbegeleiders) terug naar de jaren 60. De Tijdmachine is een huiskamerdecor, helemaal ingericht in de stijl van de jaren 60. Aan de drie buitenzijden van de kamer bevinden zich een keuken, filmzaal en dancing met platenspeler.

Fase 1 – Voorbereidingsfase

Ieder woonzorgcentrum is anders. In de voorbereidingsfase stemmen we het proces verder al op individuele wensen van de betrokken professionals en partijen. Dit zodat we zoveel mogelijk aansluiten bij het ritme en werkwijze van het huis.

Daarnaast trainen we medewerkers en vrijwilligers om in De Tijdmachine het gesprek te voeren met ouderen, als echte reisleiders.

“Deze methode van reminiscentie is ijzersterk, het laat mensen soms letterlijk in hun kracht staan.”

Lia van der Hulst, Teammanager Zorg Brentano

Fase 2 – In gesprek

In deze fase komt er een ware Tijdmachine in het woonzorgcentra te staan, helemaal terug naar de jaren 60. De reisleiders gaan in gesprek met de ouderen over hun leven in de jaren 60. Om vervolgens in te gaan op wat ouderen nu nog willen en kunnen doen. Het gesprek wordt op basis van vier thema’s gevoerd:

• Hoe zag uw leven eruit in de jaren 60?
  • Wat vond u toen leuk om te doen? Wat vond u belangrijk?
  • Wat vindt u nu leuk om te doen? Wat vindt u nu belangrijk?
  • Wat zou u voor een ander of voor het huis willen doen?

Op basis van de uitkomsten gaat Stichting De Tijdmachine samen met de ouderen zelf, professionals, familie, vrijwilligers en partijen in de wijk aan de slag om de wensen en vragen van de ouderen te realiseren.

Stichting De Tijdmachine: Projecten - De Tijdmachine - Interview met ouderen

Fase 3 – Inzet op Persoonsgerichte zorg

De uitkomsten van de gesprekken worden per woonzorgcentrum gebundeld, gepresenteerd en verwerkt in het individuele dossier van de bewoner. Maar daar stoppen we niet: in de werksessies ‘Laten we Welzijn’ gaan we met medewerkers aan de slag om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de individuele vragen van bewoners. Dit doen we via ‘Het pad naar een fijne (oude) dag’, waarin iedereen die betrokken is bij het huis en de bewoner een concrete rol heeft in het bieden van persoonsgerichte zorg. Van facilitair tot zorg en van familie tot vrijwilligers. Persoonsgerichte afspraken worden opgenomen in het zorgdossier en het cliëntprofiel, en worden zo onderdeel van evaluaties en rapportages binnen het huis. Vanaf dit punt voldoet het woonzorgcentrum aan de basis van De Tijdmachine Methode.

“Dankzij De Tijdmachine kijken we meer naar de wensen van een bewoner en hoe we deze kunnen verwezenlijken. Familie, mantelzorgers, zorgmedewerkers en vrijwilligers werken samen om dit te realiseren. Zo wordt het geen extra belasting voor de zorg en kunnen we meer dan we denken!”
– Belinda Alkema, Coördinator Welzijn Mennistenerf

Fase 4 – Onderhoudscontract

De samenwerking met Stichting De Tijdmachine hoeft hier niet te stoppen. Mocht er behoefte zijn aan meer ondersteuning en begeleiding in het werken volgens de Methode, kan het woonzorgcentra een onderhoudscontract afsluiten als extra optie. Een jaar lang kan het woonzorgcentrum gebruik maken van diensten van Stichting De Tijdmachine, dat kan helpen om de werkwijze vast te houden. Met het onderhoudscontract komt de garantie dat wij binnen een aanzienbare tijd de diensten kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan:

• Thematrainingen naar behoefte, denk aan communicatie met familie, teamcoaching, formuleren van cliëntdoelen, etc.
  • Workshop voor nieuwe medewerkers
  • Opfrisdag
  • Begeleiding en advies voor management
  • En andere diensten als Gouwe Ouwe, Het Elpee Café en Cadeau Carrousel

Resultaat

In 2016 en 2017 heeft Economisch Onderzoeksbureau LPBL onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van project De Tijdmachine. Wat blijkt; iedere euro die in onze aanpak wordt geïnvesteerd, leidt tot 1,40 euro aan maatschappelijke baten. Deze baten zijn voor 90% toe te schrijven aan een (structurele) verbetering van de kwaliteit van leven voor de oudere zelf.

Vragen of boeken?

Is je interesse gewekt voor De Tijdmachine Methode? Wil je meer informatie of ben je benieuwd naar een vrijblijvende prijsopgave? Wij helpen je graag verder.

“De Tijdmachine was een reis door de sixties met als eindbestemming geluk!”
– Sander Jagersma Regievoerder Uitbureau Viva! Zorggroep