Gouwe Ouwe

Home Projecten Gouwe Ouwe

Ouderwets genieten van de ‘muziek van toen’

Feestje van herkenning dat ouderen (weer) laat meedoen!

Als vanouds dansen, sjansen en zingen; met ‘Gouwe Ouwe Ontmoetingen in de wijk’ haalt stichting De Tijdmachine de sixties dancing en kroeg naar de bieb of het buurthuis. Een laagdrempelige ontmoetingsplek die zowel gang- makers als muurbloempjes trekt, waar contact leggen plotseling weer als vanzelf gaat en die menig oudere motiveert om meer te ondernemen in de wijk. Want het gevoel weer mee te doen, smaakt al gauw naar meer!

Welkom zetje richting verandering

Als stichting geloven we in waardigheid, respect en zelfregie – júist voor ouderen. Waar hebben zij behoefte aan? ‘Meer livemuziek’ stond hoog op de verlanglijst, iets meer rock & roll in het leven. Tijdens Gouwe Ouwe middagen en avonden gaat dan ook niet zelden het dak eraf, maar het is zoveel meer dan een leuk feestje. In een periode van zes tot negen maanden bezoeken we de wijk minimaal drie keer om bekendheid en vertrouwen te generen.

Ons maatjessysteem creëert een groot bereik; elke bezoeker krijgt een gouden ticket voor een generatie-genoot die ook behoefte heeft aan sociaal contact. En eenmaal binnen – waar de nostalgie vleugels geeft – wordt dat contact zó gelegd. De muzikanten spelen in op wat er in de zaal gebeurt, onze vrijwilligers hebben oog voor iedereen en lokale welzijnspartijen wakkeren enthousiasme aan voor activiteiten in de wijk. Voor veel ouderen is Gouwe Ouwe dan ook een welkom zetje richting structurele verandering: nieuwe vriendschappen en meer meedoen in de eigen omgeving.

Het was net alsof je op een bruiloft was, alleen wist je niet van wie. De muzikanten zijn echte gangmakers. Zelfs mijn zus die normaal altijd terughoudend is, kregen ze mee!
Wilma (64)
Bezoeker Gouwe Ouwe Rotterdam

Impact in cijfers

Tussen oktober 2021 en juni 2022 werd ‘Gouwe Ouwe Ontmoetingen in de wijk’ 23 keer uitgevoerd. Hoewel de coronatijd veel onzekerheid met zich meebracht, namen ruim 2.500 ouderen deel – ruim 45% meer dan verwacht. Uit onderzoek naar de impact blijkt:

* Gouwe Ouwe spreek tot de verbeelding en sluit aan bij de belevingswereld en wensen van ouderen. 9 op de 10 bezoekers heeft plezier met anderen en het gevoel erbij te horen. Ouderen beoordelen Gouwe Ouwe gemiddeld met een 9,2.

* Gouwe Ouwe spreekt ouderen aan die nog niet (veel) mee- doen: 35,4% van de bezoekers deed voorheen minder dan één keer per maand mee aan activiteiten in de gemeente; 1/3 van de bezoekers nam voor Gouwe Ouwe nooit deel aan activiteiten.

* 39% van de bezoekers nam deel vanuit de wens om (meer) sociale contacten op te doen: iedereen behaalde zijn/haar doel! Vriendschappen en liefdes ontstonden op de dansvloer. Bovendien doet van deze ouderen nu 41% (meer) mee aan andere activiteiten in de eigen wijk.

Kortom: Gouwe Ouwe brengt ouderen samen en weet ze op een feestelijke en laagdrempelige manier te activeren om op eigen wijze mee te doen in de buurt.

De cijfers zijn gebaseerd op zowel kwantitatief onderzoek (538 respondenten als kwalitatief onderzoek (83 respondenten) i.s.m. Avance.

Meer informatie over Gouwe Ouwe?

Stuur dan een mailtje naar info@gouweouwe.nl of bel naar 0570-832 880; wij nemen graag de mogelijkheden met je door!

Stichting De Tijdmachine werkt regelmatig in opdracht van gemeenten, sociaal maatschappelijk werk en lokale coalities tegen eenzaamheid en is Nationaal lid van de Coalitie Een tegen Eenzaamheid.

“Na het overlijden van mijn vriend wilde ik mijn leven graag weer oppakken, maar ik had helaas geen vriendinnen. Bij Gouwe Ouwe raakte ik in gesprek met twee leuke vrouwen. De keer erop haakte er nog iemand aan. We hebben het enorm gezellig met z’n vieren en hebben ook andere activiteiten samen ondernomen. Ja, ik kan wel zeggen dat Gouwe Ouwe me weer plezier in het leven heeft gegeven.”
Lina (73)
Bezoeker Gouwe Ouwe Roosendaal