Gouwe Ouwe ontmoetingen in de wijk

Home Projecten Gouwe Ouwe Gouwe Ouwe ontmoetingen in de wijk

Leg de petticoat alvast maar klaar

Nu er steeds meer mensen gevaccineerd worden en de politiek aangeeft dat we vanaf de zomer weer geleidelijk terug kunnen naar een ‘normale’ situatie is het tijd voor actie. Met steun van de VriendenLoterij en ZonMw maken we ons op voor een tour door heel Nederland. Wij kijken vast vooruit en zijn al druk met de voorbereidingen voor Gouwe Ouwe ontmoetingen in de wijk.

Wil jij ook een Gouwe Ouwe feestje bij jou in de wijk?

Méér dan muziek

Gouwe Ouwe is een muzikale reis door het verleden. Swing mee, sluit je ogen en beland in de sixties. Je danspartner herinnert zijn eerste liefde op de klanken van Elvis. Er wordt gedanst, gezongen en gesjanst. Onze vrijwilligers leggen de bezoekers in de watten en doen een dansje mee. Deze avonden is er geen vast programma. De muzikanten spelen in op wat er in de zaal gebeurt. Zo is ieder feestje uniek! Maar er is vooral ruimte om elkaar onbezorgd te ontmoeten. Gouwe Ouwe is dé plek om weer even samen te zijn.

Zoveel meer dan een dansje

Contact staat centraal bij het project Gouwe Ouwe. Met een laagdrempelige en feestelijke activiteit brengt Gouwe Ouwe ouderen even terug naar de tijd van toen. In het decor van de kroeg en dancing van weleer wordt samen gezongen, gedanst en gesjanst op livemuziek gespeeld door beroepsmuzikanten. Van meezingers en tranentrekkers tot rock and roll; Gouwe Ouwe is een muzikale reis door de sixties! Het samen beleven van muziek en emoties activeert zowel sociaal, fysiek als mentaal en leidt tot (nieuw) sociaal contact tussen ouderen en hun omgeving. Meedoen en verbinding met de buurt is nu nog belangrijker dan het al was.

En dan vult de zaal zich met de klanken van hét nummer uit 1963. De ogen van de Rotterdammers lichten op. De (nep)kaarsjes gaan de lucht in, net als de handen. Samen zijn ze één hart, één ziel, één gouden generatie, één Rotterdam. Eén in hun verlies, maar vooral: één in hun samenzijn. “You’ll neeeeeever walk alone,” klinkt uit bijna 90 kelen. Hier zijn ze niet oud, hier zijn ze samen. Samen Rotterdammer, samen mens, samen één.

Gouwe Ouwe in de Buurvrouw, Rotterdam

Gouwe Ouwe neemt u mee op reis

De Gouwe Ouwe dansvloer is een magische plek. Van meezingers en tranentrekkers tot rock and roll; Gouwe Ouwe is een muzikale reis door de sixties! Meedoen en verbinding met de buurt is nu nog belangrijker dan het al was.

Anita geniet ook van Gouwe Ouwe in de wijk, kijk mee:

Eenzaamheid voorkomen

Voor de Coronacrisis waren ouderen al oververtegenwoordigd in de eenzaamheidsstatistieken en door deze crisis zijn veel mensen het contact met elkaar verloren. Emotionele eenzaamheid is bij ruim een kwart van de ouderen toegenomen door Corona (Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg, 2021).

Door extra in te zetten op ouderen die in een kwetsbare positie zitten, draagt Gouwe Ouwe bij aan het tegengaan van eenzaamheid onder deze groep. In samenwerking met verschillende gemeentes en zorg- en welzijnsorganisaties organiseren we Gouwe Ouwe’s in de wijk, waarvoor we ouderen persoonlijk uitnodigen. We willen het bereik van thuiswonende ouderen vergroten door zoveel mogelijk aan te sluiten bij hun belevingswereld. Dat gebeurt natuurlijk op de plek waar ze elkaar vroeger ontmoetten: in de instuif!

Gouwe Ouwe in de wijk blijkt een succesverhaal. Een paar voorbeelden:

Gouwe Ouwe Schiebroek

In zes maanden organiseerden we samen met buurttheater De Buurvrouw vier Gouwe Ouwe’s. Met resultaat: het aantal deelnemende ouderen groeide van 35 tot 115. Partners uit de buurt sluiten aan bij Gouwe Ouwe en verspreiden informatie over de eigen activiteiten voor ouderen in de buurt. Op deze manier haken er meer ouderen aan bij buurtactiviteiten. Gouwe Ouwe verbindt ouderen en organisaties.

Lees hier hoe Rotterdammers elkaar vinden bij Gouwe Ouwe in De Buurvrouw.

Gouwe Ouwe XL Huizen

In samenwerking met Cordaan en de Gemeente Huizen in de aula van een middelbare school. Hier waren meer dan 150 ouderen aanwezig, van wie ruim 50 thuiswonend. De activiteitenbegeleiders van de zorgorganisatie hebben veel van deze ouderen betrokken bij de activiteiten die ze wekelijks organiseren. Op die manier zijn ouderen aangehaakt bij activiteiten bij hen om de hoek.

Gouwe Ouwe Crooswijk

In maart 2019 organiseerde Stichting De Tijdmachine samen met de Vrijwilligerswinkel een Gouwe Ouwe voor ouderen in de wijk.

Gouwe Ouwe De Bovenkruier Zaandam

Cultureel wijkcentrum De Bovenkruier had moeite om ouderen uit de wijk te bereiken. Door de inzet van Gouwe Ouwe weten steeds meer ouderen de weg naar De Bovenkruier te vinden. Gemiddeld zijn er 60 ouderen bij Gouwe Ouwe waarvan dik 25% nieuw bereik.

Gouwe Ouwe bij jou in de wijk?

Gouwe Ouwe weet iedere keer weer meer en ook andere ouderen te bereiken dan het buurthuis, de bibliotheek of het woonzorgcentrum verwacht. In het project Gouwe Ouwe Ontmoetingen in de wijk zorgen we er samen met partners in de wijk voor dat er meer ouderen worden bereikt en aanhaken bij (andere) activiteiten. Dit doen we door over een vooraf afgestemde periode meerdere Gouwe Ouwe’s in te zetten. In de meeste wijken is dat minimaal 4 keer per jaar. Ook steeds meer gemeenten doen mee. Voor hen is Gouwe Ouwe een concreet en feestelijk project waarmee ze gezamenlijk met de partijen uit de wijk eenzaamheid onder ouderen tegen kunnen gaan.

Wil je eerst proeven aan Gouwe Ouwe? Dat kan! Nieuwe locaties kunnen kennismaken door Gouwe Ouwe een keer in te zetten. Op deze manier kunnen we al laten zien wat Gouwe Ouwe is en kunnen lokale partners gemakkelijker aanhaken.

De eigen bijdrage van locaties is afhankelijk van het aantal Gouwe Ouwe’s dat wordt ingezet, (verwacht) aantal bezoekers, inzet PR, monitoring nieuw bereik en overige wensen van de locatie of samenwerkingspartners in de wijk.

Mede door de steun van de VriendenLoterij kunnen we het project in de komende jaren uitbreiden naar 25 wijken. Wil jij Gouwe Ouwe inzetten bij jou in de wijk, dorp of stad? Neem dan contact met ons op. Wij nemen graag de mogelijkheden met je door!

Week tegen Eenzaamheid 2021

Dit jaar is de Week tegen Eenzaamheid (30 september t/m 7 oktober 2021) urgenter dan dat deze ooit is geweest. Stichting De Tijdmachine is lid van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid en zet in deze week extra in op verschillende projecten en de zichtbaarheid van de kracht van meedoen in de eigen wijk. Voor veel organisaties is de Week tegen Eenzaamheid het startpunt voor programma’s en aanpakken voor de ouderen in de wijk. Onze agenda loopt al aardig vol, dus wil je met Gouwe Ouwe starten in deze week? Neem dan snel contact met ons op!

Verhalen van de dansvloer

De Gouwe Ouwe dansvloer is een magische plek. Beleef het mee in deze ontroerende verhalen.

Vragen of boeken?

Is je interesse gewekt voor een Gouwe Ouwe bij jou in de buurt? Wil je meer informatie of ben je benieuwd naar een vrijblijvende prijsopgave? Wij helpen je graag verder.