Gouwe Ouwe in de wijk

Home Projecten Gouwe Ouwe Gouwe Ouwe in de wijk

Méér dan muziek

We gaan op muzikale reis door het verleden. Swing mee, sluit je ogen en al snel beland je in de sixties. Je danspartner herinnert zijn eerste liefde op de klanken van Elvis. De vrouw in de rolstoel pinkt een traantje weg bij de herinnering aan toen. Er wordt gedanst, gezongen, gesjanst. Het is een trip down memory lane.

Gouwe Ouwe brengt mensen samen

Bij Gouwe Ouwe staat contact centraal. Er wordt samen gezongen, gedanst en gesjanst, net als vroeger in de dancing. We toveren de locatie voor een middag of avond om tot een ouderwetse sixtieskroeg. Behalve een decor met ouderwetse lambrisering nemen we ook authentieke tafelkleedjes, blikken met zoute sticks en bloemetjes mee.

In 2018 bereikten we met Gouwe Ouwe ruim 7.000 ouderen met een gemiddelde leeftijd van 81 jaar.

Gouwe Ouwe neemt u mee op reis

We gaan op muzikale reis door het verleden. Swing mee met de live muziek, sluit je ogen en al snel beland je in de sixties. Je danspartner herinnert zijn eerste liefde op de klanken van Elvis. De vrouw in de rolstoel pinkt een traantje weg bij de herinnering aan toen. Er wordt gedanst, gezongen, gesjanst. Onze vrijwilligers leggen de bezoekers in de watten en doen een dansje mee. Deze avonden is er geen vast programma. De muzikanten spelen in op wat er in de zaal gebeurt. Zo is ieder feestje uniek!

Eenzaamheid voorkomen

In de afgelopen jaren richt Gouwe Ouwe zich steeds vaker op thuiswonende ouderen. In samenwerking met verschillende gemeentes en zorg- en welzijnsorganisaties organiseren we Gouwe Ouwe’s in de wijk, waarvoor we ouderen persoonlijk uitnodigen. We willen het bereik van thuiswonende ouderen vergroten door zoveel mogelijk aan te sluiten bij hun belevingswereld. Dat gebeurt natuurlijk op de plek waar ze elkaar vroeger ontmoetten: in de dancing!

De wervingsaanpak stemmen wij af met de lokale omgeving.

Gouwe Ouwe in de wijk blijkt een succesverhaal. Een paar voorbeelden:

Gouwe Ouwe Schiebroek

In zes maanden organiseerden we samen met buurttheater De Buurvrouw vier Gouwe Ouwe’s. Met resultaat: het aantal deelnemende ouderen groeide van 35 tot 115. Partners uit de buurt sluiten aan bij Gouwe Ouwe en verspreiden informatie over de eigen activiteiten voor ouderen in de buurt. Op deze manier haken er meer ouderen aan bij buurtactiviteiten. Gouwe Ouwe verbindt ouderen en organisaties.

Lees hier hoe Rotterdammers elkaar vinden bij Gouwe Ouwe in De Buurvrouw.

Gouwe Ouwe XL Huizen

In samenwerking met Cordaan en de Gemeente Huizen in de aula van een middelbare school. Hier waren meer dan 150 ouderen aanwezig, van wie ruim 50 thuiswonend. De activiteitenbegeleiders van de zorgorganisatie hebben veel van deze ouderen betrokken bij de activiteiten die ze wekelijks organiseren. Op die manier zijn ouderen aangehaakt bij activiteiten bij hen om de hoek.

Gouwe Ouwe Crooswijk

In maart 2019 organiseerde Stichting De Tijdmachine samen met de Vrijwilligerswinkel een Gouwe Ouwe voor ouderen in de wijk.

Gouwe Ouwe De Bovenkruier Zaandam

Cultureel wijkcentrum De Bovenkruier had moeite om ouderen uit de wijk te bereiken. Door de inzet van Gouwe Ouwe weten steeds meer ouderen de weg naar De Bovenkruier te vinden. Gemiddeld zijn er 60 ouderen bij Gouwe Ouwe waarvan dik 25% nieuw bereik.

Gouwe Ouwe is een feestje dat op laagdrempelige wijze eenzaamheid bij ouderen bestrijdt.

Verhalen van de dansvloer

De Gouwe Ouwe dansvloer is een magische plek. Beleef het mee in deze ontroerende verhalen.

Vragen of boeken?

Is je interesse gewekt voor een Gouwe Ouwe bij jou in de buurt? Wil je meer informatie of ben je benieuwd naar een vrijblijvende prijsopgave? Wij helpen je graag verder.

De eigen bijdrage is afhankelijk van het aantal deelnemers. Wanneer je dit aantal vermeldt in de mail, kunnen we direct aangeven wat de eigen bijdrage is.