Gouwe Ouwe voor (woon)zorginstellingen

Home Projecten Gouwe Ouwe Gouwe Ouwe voor (woon)zorginstellingen

Méér dan muziek

Muziekherinneringen… Hoeveel onvergetelijke momenten in ons leven zijn omlijst met muziek? Je allereerste plaatje, het lied dat je luisterde tijdens liefdesverdriet, de openingsdans van je huwelijk of dat nummer waar je spontaan kippenvel van kreeg bij dat grandioze concert. Gouwe Ouwe neemt je mee op een trip down memory lane.

Gouwe Ouwe brengt mensen samen

Gouwe Ouwe draait om contact. Er wordt samen gezongen, gedanst en gesjanst, net als vroeger in de instuif. We toveren de locatie voor een middag of avond om tot een ouderwetse sixties-kroeg. Behalve een decor met ouderwetse lambrisering nemen we ook authentieke tafelkleedjes, blikken met zoute sticks en bloemetjes mee. In deze nostalgische sfeer voelen mensen zich thuis. Het brengt hen terug naar toen en even voelen ze zich weer in de bloei van hun leven…

“Als ze op haar kamer zit, lijkt soms al haar levenslust verdwenen. Nu zie ik haar enthousiast meedoen en denk ik: dát is mam van vroeger!
Mam gaat weer met de muziek mee.”

– Dochter van een bewoonster, Gouwe Ouwe
Stichting De Tijdmachine: Projecten - Het Lab

Neem contact met ons op!

Is je interesse gewekt voor een Gouwe Ouwe bij jou in huis? Wil je meer informatie of ben je benieuwd naar een vrijblijvende prijsopgave? Wij helpen je graag verder.

De eigen bijdrage is afhankelijk van het aantal deelnemers. Wanneer je dit aantal vermeldt in de mail, kunnen we direct aangeven wat de eigen bijdrage is.

Gouwe Ouwe neemt je mee op reis

We gaan op muzikale reis door het verleden. Swing mee met livemuziek, sluit je ogen en beland in de sixties. Je danspartner herinnert zijn eerste liefde op de klanken van Elvis. De vrouw in de rolstoel pinkt een traantje weg bij de herinnering aan toen. Er wordt gedanst, gezongen, gesjanst. Onze vrijwilligers leggen de bezoekers in de watten en doen een dansje mee. Er is deze middag of avond geen vast programma. De muzikanten spelen in op wat er in de zaal gebeurt. Zo is ieder feestje uniek!

Gouwe Ouwe in de huiskamer

Gouwe Ouwe speelt ook in huiskamers van verpleeghuizen en zorginstellingen of zelfs een-op-een voor bewoners. In deze intieme setting is het vaak extra bijzonder om bewoners te raken met de muziek die ze zo goed kennen van vroeger.

En de vrouw in de lichtblauwe trui? Die was eerst nog in de war. Ze vroeg zich steeds af of ze thuis was, waar haar kamer was. “Ik ben zo bang,” vertelde ze. Maar nu ze samen met anderen zingt, de liedjes die ze zo goed kent, begint haar gezicht te stralen. De liedjes zijn haar thuis, haar warme deken. Ze brengen haar op plekken waar ze rustig blij kan zijn.

Gouwe Ouwe in de huiskamer, Amstelveen

De kracht van muziek en herinnering

Team Stichting De Tijdmachine: Ambassadeurs: Erik Scherder

Professor Erik Scherder is ambassadeur van Stichting De Tijdmachine. Hij vertelt over de kracht van muziek en wat er in ons lichaam gebeurt bij Gouwe Ouwe, zeker bij mensen met dementie.