De Tijdmachine helpt ons bewegen richting anders denken

Verhalen_uit_de_Tijdmachine_Sandra_Schermer

Sandra Schermer - Team Welzijn en Vrijwilligers Evean

Elke afdeling is nu betrokken bij het welzijn van bewoners

Meer cliëntgericht werken, dat heeft De Tijdmachine gebracht bij Evean. Welzijn is nu een zaak van alle zorgmedewerkers in het huis. “Samen zetten we stappen richting anders werken. We denken meer richting de bewoner.”

“Welzijn vergroten kan ik niet alleen,” vertelt Sandra Schermer, team Welzijn & Vrijwilligers bij Evean. Daarom schakelde ze de hulp van Stichting De Tijdmachine in. Dit zorgde voor verandering. Sandra: “Sommige medewerkers zeggen: ‘we doen eigenlijk niet zoveel met De Tijdmachine.’. Daar ben ik het niet mee eens. We hebben een beweging in anders denken in gang gezet. We denken meer richting de bewoner.”

Vandaag is Prinsjesdag, de derde dinsdag in september. De Koning (mét baard) spreekt spraakmakende woorden vanaf het televisiescherm. In zorgcentrum Nieuw Groenland zitten tientallen bewoners gezamenlijk voor de buis.

Bijna een jaar geleden stond hij in deze ruimte: Koning Willem-Alexander. Hij sprak met betrokkenen over hun werk voor de stichting en stapte samen met bewoners terug in de tijd. Welzijnsmedewerker Sandra Schermer en alle bewoners van Nieuw Groenland waren erbij.

Pareltje

Sandra: “Dat was wel een pareltje, het bezoek van de Koning. Mensen hebben het er nog steeds over.” De media-aandacht die volgde op het koninklijke bezoek gaf het woonzorgcentrum een boost. Artiesten kwamen optreden, Zaandammers boden zich spontaan aan als vrijwilliger. Sandra: “Die trend heeft zich voortgezet. We hebben nu zo’n 80 vrijwilligers. We hebben nu meer vrijwilligers die inspelen op de specifieke wensen van de bewoners. Dankzij alle inzet van vrijwilligers kunnen wij ons beter op het individu richten.”

We denken meer cliëntgericht

Samen welzijn vergroten

Het doel van Stichting De Tijdmachine is om het welzijn van ouderen te vergroten. Sandra werkt al meer dan 30 jaar in de welzijnssector. Ze vertelt: “Voor mezelf was ik er al snel uit: als we het welzijn gaan vergroten, dan doe ik dat niet alleen. Daarom is de brede inzet van De Tijdmachine heel mooi; elke afdeling is betrokken. Samen hebben we nieuwe activiteiten uitgedacht en meer richting de behoeften van bewoners gedacht.”

Beweging in anders denken

“De Tijdmachine leeft hier nog steeds,” vertelt Sandra.  Er zijn veel nieuwe activiteiten gestart, die niet alleen aanslaan bij de mensen die hun wensen kenbaar hadden gemaakt in De Tijdmachine, maar ook bij andere bewoners. Sandra: “Sommige medewerkers zeggen: ‘we doen eigenlijk niet zoveel met De Tijdmachine.’. Daar ben ik het niet mee eens. We hebben een beweging in anders denken in gang gezet. We denken meer cliëntgericht – meer richting de bewoner.”

De Tijdmachine leeft hier nog steeds

Zo ziet Sandra dat mensen tijdens werkoverleg meer cruciale informatie over bewoners met elkaar delen, dat het activiteitenprogramma uitbreidt, en het huis startte een traject voor nieuwe bewoners.

Nieuw traject

“Naar aanleiding van De Tijdmachine zijn we een Warm Welkom-traject gestart voor nieuwe bewoners.” In dit traject leren de medewerkers van Nieuw Groenland hun nieuwe bewoners direct goed kennen als ze in het huis komen wonen. “We begeleiden mensen in hun eerste week en vragen daarbij naar hun behoeften. Vervolgens nemen we ze zoveel mogelijk mee. Dáár draait het om: mensen op hun gemak stellen. Kijken waar iemand zich prettig bij voelt. Dat is in gang gezet. We maken steeds meer kleine stapjes naar het grotere doel.”