“Een vriendelijke dame vertelde ons met tranen in de ogen hoe eenzaam ze was. Haar leven speelde zich grotendeels online af. Nieuwe contacten leggen vond ze lastig en met haar 59 jaar viel ze voor allerlei 65-plusactiviteiten buiten de boot. Ze bleek enorm van muziek en dansen te houden. We nodigden haar uit voor Gouwe Ouwe in het buurthuis; inmiddels danst mevrouw hier de sterren van de hemel en eet één keer per week mee in het wijkrestaurant.”

DumDum medewerker

“Een oudere dame gaf aan dat het haar niet meer lukte om zelf haar huis schoon te houden. Ze probeerde het wel, maar had te veel pijn. We hebben het probleem meteen doorgezet naar de gemeente en inmiddels ontvangt mevrouw huishoudelijke hulp.”

DumDum medewerker

"Regelmatig vertrouwen mensen ons hele levensverhalen toe en blijkt er veel meer te spelen dan in eerste instantie gedacht. Een mooi voorbeeld was de Rotterdamse met de rollator die ‘hoe gaat het’ beantwoordde met ‘jaaaa, goed!’ Maar ging het echt goed? Zag ze wel eens mensen? Opeens brak ze. Haar partner bleek te zijn overleden. Ze was nog steeds in de rouw, had zelfs een zelfmoordpoging gedaan. De mevrouw hebben we kunnen koppelen aan rouwbegeleiding. Gelukkig, want deze dame was zo streng voor zichzelf, ze was zelf nooit op hulp afgestapt.”

Fleur Schrijver, Project Coördinator bij Humanitas

Ik wil me inzetten voor eenzame ouderen. Dat doe ik als vrijwilliger bij Stichting De Tijdmachine. De Tijdmachine biedt een menselijke benadering. Als we allemaal een paar uurtjes besteden als vrijwilliger dan ziet de wereld er een stuk mooier uit!

Vrijwilliger_Stichting_De_Tijdmachine_Karin
Vrijwilliger Karin ter Borg

“Het voelt bijzonder om een kijkje in iemands leven te krijgen. Door heel simpele aanknopingspunten leer je iemand kennen. De Tijdmachine heeft me nog meer laten zien dat samenzijn en iets voor elkaar doen belangrijk is. Ik ging voorheen zo op in mijn werk, dat ik geen tijd had om open te staan voor diepgaande gesprekken. Hard werken voor je geld is natuurlijk nodig, maar een luisterend oor aan iemand bieden is veel belangrijker.  “Ik kan het mensen absoluut aanraden om vrijwilliger te worden voor De Tijdmachine. Het heeft mij meer inzichten gegeven in het dagelijks leven. Ik ben opener naar mensen toe en het heeft me geleerd dat ik niet zo hoef te rennen in het leven. Ik sta wat vaker stil – dat gun ik iedereen.”

Vrijwilliger_Stichting_De_Tijdmachine_Elisa_Hoek
Vrijwilliger Eliza Hoek

“Ik doe wel eens dingen waarvan ik me achteraf afvraag: ‘vond ik dit echt leuk?’. De middag dat ik vrijwilliger was bij Gouwe Ouwe hoefde ik daar niet over na te denken. Ik vond het in één woord fantastisch! Wanneer is de volgende keer?” (meer…)

Vrijwilligers Stichting De Tijdmachine: contact met ouderen