polaroid-marjon-en-angelique

Marjon Seekles, medewerker Welzijn Plus ViVa! Zorggroep

Een feestje voor bewoners - op gepaste afstand

Coronaproof genieten met Gouwe Ouwe

In het groene Noord-Holland, langs het water, ligt woonzorgcentrum de Loet; een huis met 120 bewoners van 75 tot 103 jaar. Stichting De Tijdmachine stond hier in 2016 een week lang met de reizende Tijdmachine; een huiskamer, keuken en dancing in stijl van de jaren 60. Hier gingen medewerkers met bewoners in gesprek over hoe zij hun leven vorm willen geven.

Vier jaar later, in het jaar waarvan niemand het verloop had kunnen voorspellen, staat Gouwe Ouwe wederom in de Loet. Binnen, maar geheel corona-proof. Marjon Seekles, welzijnsmedewerker in hart en nieren, vertelt over de middag.

Marjon: “In 2016 ben ik nauw betrokken geweest bij de Tijdmachine in de Loet. We waren toen direct enthousiast over de muziek. De muzikanten van Gouwe Ouwe zetten een sfeer neer die echt aanspreekt.”

Het bleef niet bij enthousiasmesinds 2016 zoekt het Heiloose huis elk jaar een sponsor, zodat ze met Gouwe Ouwe een waar feestje kunnen neerzetten voor hun bewoners.

Gouwe Ouwe zet een sfeer neer die echt aanspreekt.

Voor het eerst weer artiesten in huis
“Met Gouwe Ouwe voor het eerst sinds corona weer echte artiesten in huis,” vertelt Marjon. “Er hadden wel wat mensen buiten voor het huis gespeeld, maar dit was weer het eerste echte concert binnen.”

Veilige afstand
“We vonden het best een beetje spannendGelukkig konden we in het restaurant veilige afstand bewaren, omdat we de dag in twee stukken hadden opgedeeld; we hadden ’s ochtends een optreden en ’s middags deel twee. Zo zaten we met maximaal 30 mensen in het restaurant en konden we de afstand goed bewaren.

We konden de afstand goed bewaren

Bovendien waren er maar twee muzikanten; daarvoor heb je minder ruimte nodig dan met een hele band. Ook fijn!”

Afgestemd op de doelgroep
Gouwe Ouwe was heel erg leuk. De muzikanten, Esther en Gertjan, speelden heel leuk op elkaar en de zaal in. Ze maakten onderling grapjes, reageerden actief op de bewoners en speelden tussendoor verzoeknummertjes. We hebben ontzettend genoten! De mensen vonden het erg gezellig.

De
muziek is fantastisch afgestemd op de doelgroep. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste: de muzikanten van Gouwe Ouwe hebben heel goed in de vingers hoe ze moeten inspelen op bewoners van woonzorgcentra en verpleeghuizen.

De boel op stelten
Mijn collega Angelique en ik houden ervan om de boel op stelten te zetten. Gouwe Ouwe was onderdeel van de grote vakantieweek: een week waarin we teruggingen in de tijd, en ontbeten met croissantjes bij een ouderwetse caravan. Angelique en ik hadden prachtige jurkjes uit de sixties gewonnen bij een webshop. Met onze retro outfit waren we helemaal in de stemming! We stonden op de achtergrond enthousiast mee te swingen.

Voor herhaling vatbaar
“Gouwe Ouwe was, zelfs in de anderhalve meter-versie, absoluut voor herhaling vatbaar. Volgend jaar weer dus!

Een geweldig feest voor bewoners, juist in deze tijd

Zoek een sponsor
We hebben nooit zoveel budget bij ons huis, maar we vinden altijd weer een sponsor om dit te bekostigen. Dat is ook mijn tip voor andere huizen: heb je geen budget? Zoek een sponsor voor Gouwe Ouwe, want het is zo’n geweldig feest voor de bewoners! Juist ook in deze tijd.”

Logo_Stichting_de_Tijdmachine

Gouwe Ouwe Zomertour

Wil jij je bewoners muzikaal onderdompelen in een op maat gemaakt programma? Helemaal Corona-proof? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen!

Gouwe Ouwe Livestream sessies

Onze muzikanten spelen iedere zondag van 14.00 tot 14.45 uur live op onze facebookpagina.

Van Willeke Alberti tot Trini Lopez en van The Beatles tot Johnny Jordaan. Heb je een verzoekje? Stuur ons dan een berichtje! Iedere dag worden er meerdere verzoeknummers gespeeld.