Gouwe_Ouwe_is_dichtbij_Jan

Jan Hertgers

Ik keek naar de livestream met tranen in mijn ogen

Gouwe Ouwe pakt je

De Gouwe Ouwe livestream heeft wekelijks honderden kijkers. Onder hen zijn meerdere trouwe fans. Een van deze kijkers is Jan Hertgers, 72 jaar. Op een mooie maandagmiddag belde Gouwe Ouwe hem op om over de livestream te praten. Jan: “Het pakt je gewoon. Want wie houdt er nou niet van die muziek?”

Groot fan van Anna
Rond drieën bellen we Jan. Hij zit al helemaal klaar voor het interview. “Ik ga normaal elke middag een stukje met mijn scootmobiel rijden. Dat is heerlijk joh, zo’n vervoermiddel, ik kan gaan en staan waar ik wil. Nou ja, staan niet, want ik zit in een rolstoel.” Hij lacht.

Enthousiast
Met deze lach is de toon gezet. Jan praat enthousiast en zonder ophouden. “De livestream is net afgelopen, Anna en Pieter zongen. Ik vind vooral Anna zo geweldig! Ze straalt en is nooit chagrijnig. Ik ben groot fan van haar.”

Samen zijn met Gouwe Ouwe
Het is best bijzonder dat de 72-jarige Jan dagelijks naar de livestream op Facebook kijkt. “Ik was anti-Facebook, want je hoort er zulke rare verhalen van. Maar op een gegeven moment zei mijn dochter: ‘Je moet naar Gouwe Ouwe luisteren.´

Mijn dochter vroeg een lied aan
Ook al wist ik niet wat dat was, toch heb ik me maar weer aangemeld bij Facebook. Daar zongen de muzikanten ‘Samen zijn’ van Willeke Alberti. Het was prachtig. Mijn dochter had het lied voor mij aangevraagd.”

Mijn dochter zei: ‘Je moet naar Gouwe Ouwe luisteren’

Terug in het Concertgebouw
Dankzij de klanken van het lied was Jan direct terug in het Concertgebouw, waar hij begin dit jaar samen met zijn dochter het concert van Willeke Alberti bezocht. Jan: “Dat was zo’n bijzonder moment, ik kan het niet omschrijven. Het Concertgebouw, dat lied, iedereen in de zaal was écht samen.”

De klanken van het lied brachten hem terug naar het Concertgebouw

Het lied sloeg direct aan
Het was de eerste keer dat Jan het Concertgebouw bezocht. “Zo mooi, zo geweldig, echt een openbaring. Als ik nu daaraan denk, dan zie ik mezelf weer in die zaal zitten. Ik kan dat gevoel niet beschrijven.” Geen wonder dat het lied van de muzikanten direct aansloeg. “Ik keek en luisterde ernaar met tranen in mijn ogen.”

Ik keek en luisterde met tranen in mijn ogen

Een hoofd vol muziekherinneringen
Sinds die dag is Jan (de anti-Facebook-man) niet weg te slaan van Facebook. Daar is Gouwe Ouwe immers; de muzikanten die hem terugvoeren naar de tijden van weleer. Jan: “Weet je wat zo geweldig is? Ze spelen de muziek uit mijn tijd.”

De Beatles of de Stones
“Ik speelde destijds ook in bandjes. In die tijd moest je voor de Beatles of de Stones zijn. Zelf was ik fan van allebei.”

Ze spelen de muziek uit mijn tijd, dat is zo geweldig!

Ouderwetse gezelligheid
Zijn hoofd zit vol muziekherinneringen. Of ze nou blij of droevig zijn; ze zijn hem allen dierbaar. En dan is er nog die chat, die elke keer weer vol staat met vrolijke, gezellige berichten. Jan: “Dat is gewoon ouwejongenspindakaas; ouderwetse gezelligheid.”

Gouwe Ouwe komt al-tijd ter sprake
Als mensen Jan vragen of hij zich vermaakt deze periode, dan vertelt hij dat hij zijn dochter en kleinkinderen mist. “Je kunt mekaar niet vasthouden. Dat is wel een gemis hoor.” Ook de concerten met zijn dochter zijn nu even van de baan. Maar: Gouwe Ouwe komt al-tijd ter sprake.

Die drie kwartier doen mij zo goed!

Het pakt je gewoon
“Kijk je daar dan elke dag naar?” vragen mensen hem. Jan: “Ja, ik kijk elke dag. Als ik er ’s middags niet bij kon zijn, dan kijk ik ’s avonds terug. Het pakt je gewoon. Want wie houdt er nou niet van die muziek? Het gaat om de blijheid, het enthousiasme; die drie kwartier doen mij zo goed!”

Logo_Stichting_de_Tijdmachine

Gouwe Ouwe Zomertour

Wil jij je bewoners muzikaal onderdompelen in een op maat gemaakt programma? Helemaal Corona-proof? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen!

Kijk hier voor meer informatie.

Gouwe Ouwe Livestream sessies

Onze muzikanten spelen iedere zondag van 14.00 tot 14.45 uur live op onze facebookpagina.

Van Willeke Alberti tot Trini Lopez en van The Beatles tot Johnny Jordaan. Heb je een verzoekje? Stuur ons dan een berichtje! Iedere dag worden er meerdere verzoeknummers gespeeld.