Dichtbij_Gouwe_Ouwe_Leilinde

Woonzorgcentrum Leilinde

Kan de livestream blijven straks?

Muziek verbindt in het verpleeghuis

Vlak voor de pandemie uitbrak, stond Stichting De Tijdmachine met Gouwe Ouwe in verpleeghuis de Leilinde in Den Haag. Esther Groenenberg en Geert Leurink speelden de sterren van de hemel. De bewoners, velen van hen met dementie, dansten, sjansten, wisselden verhalen uit over die goeie ouwe tijd en pinkten traantjes weg bij ‘We’ll meet again’.

Maar boven alles dansten er lichtjes in hun ogen. Ze hielden elkaars handen vast (toen kon en mocht dat nog) en betraden de dansvloer samen met de toegewijde medewerkers. Een jongeman kwam na afloop naar de muzikanten toe: “Bedankt voor jullie prachtige muziek! Mijn vader woont hier en ik zag hoe ontzettend hij genoot.”

Er dansten lichtjes in hun ogen

Nu de verpleeghuizen in lockdown zitten, kijken veel mensen mee naar Gouwe Ouwe vanaf het scherm. Zo ook de bewoners van de Leilinde. Stichting De Tijdmachine belde met Jolanda Luijken van Oosten, enthousiaste activiteitenbegeleider bij de Leilinde.

Meezingen en dansen

Jolanda: “Ik ben heel erg fan van de livestream en stuur het door aan collega´s. Team welzijn zet het aan op de afdelingen. Het is fantastisch; mensen zitten echt mee te zingen. Af en toe maak ik een dansje met een bewoner. Ik refereer aan de keer dat jullie geweest zijn. Dan zeggen ze: dat was fantastisch ja!”

Mensen zitten echt mee te zingen

Voor iedereen herkenbaar

“Omdat bewoners nu niet in gemeenschappelijke ruimtes kunnen komen, hebben we geen groot beeld. We kijken de livestream op tablets of telefoons. Maar klein is ook heel fijn. Bewoners vinden de muziek fantastisch. Er zit voor iedereen wel iets herkenbaars bij. Sommige mensen neuriën mee, anderen tikken mee met hun vingers. Soms gebruik ik de Gouwe Ouwe als activiteit, soms als ondersteuning bij een activiteit, bijvoorbeeld als achtergrondmuziek tijdens het schilderen.”

Bewoners vinden de muziek fantastisch

Afleiding en positiviteit

“Sommige bewoners krijgen het nu wel moeilijk, vooral mensen met dementie. Als team welzijn bieden we zoveel mogelijk afleiding en positiviteit. Muziek is daar een geweldig middel voor. We gaan straks weer schilderen en dan draai ik een gezellig plaatje van het Elpee Café van Stichting De Tijdmachine. We krijgen ook veel van ondernemers uit de buurt. Het is mooi hoe zo’n moeilijke tijd ook verbinding schept. En dat muziek verbindt, weten jullie bij Stichting De Tijdmachine als geen ander.”

Zo’n moeilijke tijd schept ook verbinding

Muziek verbindt

“Je kan zoveel kanten op met muziek. Ik vraag tijdens het luisteren soms: speelde u vroeger een instrument? We doen een dansje, of ik loop rond met mijn telefoon met de livestream daarop. Van de week had iemand een liedje van Barbra Streisand aangevraagd. Ze vond het mooi. ‘Maar,’ zei ze, ‘ik heb toch liever Barbra Streisand.’ Daar kan ik hartelijk om lachen. Van de week speelde een muzikant contrabas; de mensen hier doen dat gebaar dan na. Muziek verbindt. Al is het maar op een klein telefoonschermpje.”

Ze had toch liever de echte Barbra Streisand

Kan de livestream blijven straks?

“Het enige nadeel is dat de livestream soms uitvalt, maar daar kan je weinig aan doen. Verder moet ik inloggen via mijn eigen FB-account. Dat is ook niet helemaal de bedoeling, maar het kan even niet anders. We genieten heel erg van de muzikanten. Als straks alles weer normaal is, zou het fantastisch zijn als de livestream zou kunnen blijven –  bijvoorbeeld één keer in de week.”

Logo_Stichting_de_Tijdmachine

Gouwe Ouwe Zomertour

Wil jij je bewoners muzikaal onderdompelen in een op maat gemaakt programma? Helemaal Corona-proof? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen!

Gouwe Ouwe Livestream sessies

Onze muzikanten spelen iedere zondag van 14.00 tot 14.45 uur live op onze facebookpagina.

Van Willeke Alberti tot Trini Lopez en van The Beatles tot Johnny Jordaan. Heb je een verzoekje? Stuur ons dan een berichtje! Iedere dag worden er meerdere verzoeknummers gespeeld.