Gouwe Ouwe dichtbij woonzorgcentrum

Gouwe Ouwe Zomertour

Hier is hij de man die van het leven geniet

Parasols, VW-busjes en muziek: op Zomertour in Brabant

Woensdagmiddag half 2. Op de binnenplaats bij expertisecentrum Madeleine in Boxmeer staan muzikanten Maurits en Bo in het zomerse decor vol flamingo’s en een jaren 60-VW-busje met discobal. Parasols en koude drankjes bieden verkoeling op deze warme dag.

Muziek uit de jaren 60

De  bewoners  hebben  zich  geïnstalleerd  met  een  bakkie  koffie  of een heerlijk glas limonade. Mensen klappen mee met ‘Sunny’ en een mevrouw zingt vol overtuiging ‘I love yooooooou’ mee. Een bewoner tikt mee met zijn handen.

Ze zingt vol overtuiging mee

Hoe hij het vindt? “De ouderen hebben waarschijnlijk liever Nederlandse liedjes,” zegt hij. “Ik ben zelf 90,” vertelt hij lachend. Prompt zetten Maurits en Bo ‘Daar bij de waterkant’ in. Mensen zingen mee. “Kijk, hier hou ik van!” zegt de bewoner. “Vlotte muziek uit de jaren 50 en 60. Precies wat jullie spelen!”

Kijk, hier hou ik van!

VW-busje
Ook binnen, door de open deuren, luisteren bewoners en zorgpersoneel mee. Een van hen is Hennie. Als de kop eraf is, komt hij naar buiten. Hij is direct geïntrigeerd door het VW-busje. “Ik heb zelf ook een oldtimer gehad,” vertelt hij. Hennie (“Ik luister ook naar Henny met een Griekse Y” ) heeft sowieso veel op de weg gezeten. “Ik ben een echte trucker.”

Ik heb zelf ook een oldtimer gehad!

Onderweg
 met Jim Reeves

Deze  Brabander  reed  voor FrieslandCampina. Of het  nou  in  België,  Duitsland  of Nederland was, Hennie was altijd onderweg. ‘s Ochtends, ‘s middags, ‘s avonds of ‘s nachts. “In de jaren 70 waren cassettebandjes net op de markt,” vertelt hij. “Nachtenlang luisterde ik naar muziek van Jim Reeves. Ik heb die cassettebandjes helemaal grijs gedraaid.”

Ik heb de muziek van Jim Reeves grijs gedraaid

Rondje
 Nederland

Hoe  hij  de  muziek vanmiddag vindt? “Dit  is  rustige  muziek, het  klinkt  lekker.” Wel wil hij graag een countrynummer horenMomenteel woont hij tijdelijk bij Madeleine om te revalideren. Normaal ga ik ‘s zomers met een omgebouwde bus alle boerencampings af. Van Zuid-Limburg tot Pieterburen. Ik ben voor mijn werk vaak in het buitenland geweest, maar Nederland is minstens net zo mooi!”

Livemuziek
De bewoner iets verderop  houdt eigenlijk meer van andere muziek. Toch geniet ook hij volop van Gouwe Ouwe. “Ik vind het heerlijk, die livemuziek! We hadden hier pas wel muziek, maar dat was niet live. Livemuziek brengt je direct in andere sferen.”

Livemuziek brengt je direct in andere sferen

Ook  vanmiddag  komen  mensen los. De  mevrouw  die  enthousiast  mee klapt  met ‘I feel good’ van James Brown, of de  dochter  die  samen  met  haar  moeder  geniet  van de muziek. “Het is fijn dat we weer samen kunnen zijn,” vertelt ze. “Mijn moeder vindt deze muziek heel leuk, het is echt uit haar tijd.”

En dan is er nog de bewoner die eigenlijk geen Foxy Foxtrot wil horen, maar die op de klanken van deze danshit van weleer toch in beweging komt. Als ze danst, beginnen haar ogen te stralen alsof ze weer even terug in de tijd is.

Haar ogen stralen alsof ze weer even terug in de tijd is

Levensgenieter

En Hennie? Die  geniet  na  de  pauze  van  een countrynummer dat de muzikanten speciaal voor hem spelen. Hij vindt het fantastisch. Hij praat na over de VW-bus en zijn liefde voor oldtimers. Even is hij niet de man die hier zit om de revalideren. Hier is hij de man die volop van het leven, de muziek en oldtimers geniet.

Logo_Stichting_de_Tijdmachine

Gouwe Ouwe Zomertour

Wil jij je bewoners muzikaal onderdompelen in een op maat gemaakt programma? Helemaal Corona-proof? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen!

Kijk hier voor meer informatie.

Gouwe Ouwe Livestream sessies

Onze muzikanten spelen iedere zondag van 14.00 tot 14.45 uur live op onze facebookpagina.

Van Willeke Alberti tot Trini Lopez en van The Beatles tot Johnny Jordaan. Heb je een verzoekje? Stuur ons dan een berichtje! Iedere dag worden er meerdere verzoeknummers gespeeld.