De Tijdmachine biedt een menselijke benadering

Vrijwilliger_Stichting_De_Tijdmachine_Karin

Karin ter Borg, vrijwilliger Tijdmachine

Ik zie iemand niet als patiënt, maar als persoon

Karin ter Borg is enthousiaste vrijwilliger bij Stichting De Tijdmachine. “De Tijdmachine biedt een menselijke benadering. Als we allemaal een paar uurtjes besteden als vrijwilliger dan ziet de wereld er een stuk mooier uit!”

“Er worden steeds meer mensen oud. Daarom wilde ik me graag inzetten voor eenzame ouderen. Ik wil mensen in de herfst van hun leven kleur geven. Dat doe ik als vrijwilliger bij De Tijdmachine.”

Menselijke benadering
“In mijn dagelijks werk geef ik trainingen aan zorgmedewerkers. De boodschap die ik daar meegeefzie de persoon niet als een patient, maar kijk naar de persoon áchter de ziekte. Die menselijke benadering zie ik ook bij De Tijdmachine.”

Twinkelende ogen
“De ouderen van nu komen vaak nog uit de generatie die niet zo gewend is om openlijk te praten. Door de spullen die ze vastpakken en de dingen in De Tijdmachine komen er toch altijd weer verhalen boven. In het jaren 60-decor zie ik dat mensen dingen oppakken en dat hun ogen dan gaan twinkelen. Mensen beleven áltijd wel érgens plezier aan, al is het maar aan koekjes bakken.”

Ik zie de ogen van ouderen twinkelen in de Tijdmachine

Thuis
“Het mooie vind ik dat mensen zich thuis voelen in De Tijdmachine. Geen wonder met de snijbonenmolen, de Drosteblikken, de naaimachine en al die elpees; allemaal voorwerpen die ze thuis ook hadden. Ze beleven direct weer een stukje van vroeger.”

Ze beleven direct weer een stukje van vroeger

“En dan die opening; zo fantastisch! Het is dan echt feest; de voetjes gaan volop van de vloer. Er zit nog veel leven in mensen, maar je moet ze wel de gelegenheid geven om dat te laten zien!”

Er zit veel leven in ouderen, maar je moet ze wel de gelegenheid geven om dat te laten zien!

Meer leven voor de dood
De harde waarheid is dat we allemaal ooit zullen overlijden, maar vóór die tijd wil je toch een mooi leven hebben. Ik hoop dat ik ook leuke mensen en lieve vrijwilligers om me heen heb als ik oud ben, want het lijkt me vreselijk om eenzaam te zijn

Een mooiere wereld
Het lijkt soms best een investering om je in te zetten als vrijwilliger. Maar het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijnAls we allemaal een paar uurtjes besteden als vrijwilliger dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien!

Stichting De Tijdmachine: Logo

Stap in
De Tijdmachine

Wil je ook een kijkje komen nemen in De Tijdmachine? Dat kan! Neem contact op voor de mogelijkheden bij In het Zomerpark in Nieuw-Vennep of De Diem in Diemen.