De Tijdmachine is de tool die we nodig hadden

Esmeralda van der Weele, pleinregisseur Magentazorg

De Tijdmachine stimuleert teambuilding

De Tijdmachine is de tool die we nodig hadden
“De laatste tijd is welzijn steeds belangrijker binnen de zorg. Daarom ben ik verleden jaar begonnen als Pleinregisseur bij Hoog Duinen met een vrij specifieke opdracht: haal de welzijnsvragen van bewoners naar boven.”

Hoe weet ik wat een bewoner wil?
“Dag één van mijn aanstelling ging ik direct op onderzoek uit. Want het is een mooie opdracht, maar hoe kom je erachter wat een bewoner wil? Mijn online zoektocht leidde naar Stichting De Tijdmachine. Ik belde de stichting en kreeg direct allemaal goede vragen.” Ze lacht. “Die vragen kon ik natuurlijk niet beantwoorden, het was mijn eerste werkdag in Hoog Duinen.” Toch sprak het welzijnstraject van de stichting haar direct aan.

Een ontdekking in het welzijnslandschap
Om haar enthousiasme in te tomen, besloot ze nog niets met haar collega’s te delen. Esmeralda: “Een kansloze missie. Als ik ergens zo bezield over ben, ben ik een open boek.” Ze maakte haar directe collega Bianca dan ook snel deelgenoot van haar ontdekking in het welzijnslandschap.

Ervaringen Stichting De Tijdmachine
Esmeralda en Bianca besloten eerst zélf, zónder Tijdmachine, de welzijnsvragen en behoeften van mensen naar boven te halen. “We voerden uitgebreide een-op-een-gesprekken met bewoners. Daar kwam eigenlijk vrij weinig uit. Toen zijn we toch weer terechtgekomen bij De Tijdmachine. We keken filmpjes en zijn gaan kijken in een verpleeghuis waar De Tijdmachine stond opgebouwd. Want zeg nou zelf; iedereen kan een verkooppraatje houden, maar we wilden het graag een ervaring uit eerste hand.”

Iedereen kan een verkooppraatje houden, wij wilden het met eigen ogen zien

De Tijdmachine was de ontbrekende tool
Esmeralda: “We wisten direct: Stichting De Tijdmachine biedt de tool die we nodig hebben om tot ons doel te komen. In het verpleeghuis zagen we dat De Tijdmachine zóveel met mensen deed. Er werden heel veel kleine dingen geprikkeld.”

Mensen met afasie reageerden op de muziek
“Ik sprak met een mevrouw die me dingen vertelde die ze nog nooit met haar kinderen had gedeeld. We zagen dat mensen met afasie reageerden op muziek. Bianca sprak een Indische mevrouw die stilletjes in haar stoel zat en nergens op reageerde, tot iemand de volledige menukaart in het Maleisisch opnoemde. Nou, wat een bewéging kwam er in haar handen!”

Met De Tijdmachine werken we aan teambuilding

Teambuilding
Esmeralda: “Met De Tijdmachine wilden we niet alleen welzijnsvragen omhooghalen, maar ook aan teambuilding werken, zodat we meer samen zouden werken in plaats van op losse eilandjes opereren. Daarom hebben we alle lagen binnen Hoog Duinen betrokken bij De Tijdmachine.”

Reisleiders in de Tijdmachine
Van huishoudelijke dienst tot teamcoach, van zorgcoach tot gastvrijheidsmedewerkers; iedereen meldde zich aan. In totaal waren er 24 reisleiders in de Tijdmachine. Esmeralda: “Collega’s waren aanvankelijk gematigd enthousiast. “Het ziet er mooi uit,” zeiden ze, “maar moeten we nou wéér iets anders doen?”

Alle lagen binnen de organisatie zijn betrokken bij De Tijdmachine

Feest in het verpleeghuis
Esmeralda: “Pas toen De Tijdmachine hier stond, zagen we ineens wat het met onze eigen bewoners deed. Allereerst het feest; het restaurant zat bomvol. We dansten de polonaise, met rolstoelen en al. Een man danste met zijn dochter. Iedereen zei: dit moeten we vaker doen.

Tientallen verhalen rond een Puch
En dan die
Puch. Alleen daar al kwamen tientallen verhalen los. Mensen verzamelden rondom de Puch en vertelden waargebeurde sterke verhalen.”

De Tijdmachine prikkelt herinneringen

De Tijdmachine prikkelt
“Natuurlijk, er waren mensen waarvan we dachten dat er niks uit zou komen. Maar zelfs zij begonnen te vertellen, simpelweg omdat De Tijdmachine de mensen zoveel prikkelt. Een bewoner met afasie heeft zoveel gesproken in De Tijdmachine, dat hij zelfs dingen deelde die zijn eigen vrouw niet wist.”

De bewoner had behoefte aan mannenpraat
“Of neem bijvoorbeeld die nogal stugge man. Er ging een mannelijke reisleider bij hem langs die simpelweg met hem heeft lopen ouwehoeren. Dat bleek precies te zijn waar die bewoner behoefte aan had; mannenpraat, slap ouwehoeren. Dat zijn exact de dingen waar we wat mee kunnen, maar waar we als team te vaak aan voorbijgaan, simpelweg omdat we er zonder De Tijdmachine niet achter komen.”

Zonder de Tijdmachine komen we hier niet achter

Blijvende impact
“We willen dat de impact van De Tijdmachine blijvend is. Daarom hebben we besloten om een eigen Tijdmachine in Hoog Duinen te bouwen. Dat moet een plek worden waar we niet alleen met de huidige, maar ook met nieuwe bewoners op zoek gaan naar wat belangrijk voor hen is. En waar mensen die onrustig zijn tot rust kunnen komen. Een vertrouwde ruimte die herinneringen en welzijnsvragen omhoog haalt en waar mensen ook in groepjes met elkaar in gesprek kunnen gaan.”

Positieve impact Tijdmachine verspreid als een olievlek

“Ik heb ontzettend veel zin in het vervolg, vooral omdat collega’s die er eerst geen brood in zagen, ineens wel enthousiast zijn. We hopen dat de positieve impact zich als een olievlek door het huis verspreidt.”

Update: van scepsis naar succesverhaal

De trainingen zijn inmiddels begonnen in Hoog Duinen. Esmeralda: “Aanvankelijk waren mensen nog een beetje sceptisch, maar er is inmiddels zoveel actie. Ik stuur wekelijks een update met succesverhalen om mensen te motiveren. En er zijn nogal wat succesverhalen!

Zonder jullie had ik dit nooit ondernomen
Al in de eerste weken was er al een ruiltafel waar bewoners enthousiast gebruik van maken. Er komt een Indische thema-avond met maaltijd en een bijpassende film. Een bewoner gaat met haar familie naar een koffieconcert. Daar wilde ze graag naartoe.

Zonder jullie hadden we dit nooit ondernomen!
We hebben de familie gecontacteerd en deze hebben nu een datum geprikt om samen met hun moeder op stap te gaan. Ik kreeg net een e-mail: “Bedankt voor dit initiatief, zonder jullie hadden we dit nooit ondernomen!”

Welzijn voor iedereen
“Collega’s zien de meerwaarde er inmiddels wel van in. Mensen die in de zorg, de huishouding, achter de receptie of in het restaurant werken zien nu ook dat ze leuke dingen kunnen doen met bewoners.

Zorgmedewerkers doen nu ook leuke dingen met bewoners

Duidelijke communicatie

Tijdens de trainingen hebben we het niet alleen over de concrete invulling van welzijnsvragen, maar ook over kaders om binnen te werken, nieuwe bewoners en medewerkers,
budgetten, vervoer en verantwoord en ethisch werken. Al met al heel informatief en we communiceren duidelijker. Dat is natuurlijk belangrijk, ook voor de bewoners.”