Geluk zit in een gekookt eitje

Verhalen_Uit_De_Tijdmachine_Ilse_Wissink

Ilse Wissink, medewerker Wonen & welzijn Magentazorg

Een zinvolle dagbesteding is voor iedereen anders

Een zinvolle dagbesteding is voor iedere oudere anders. Soms maken kleine dingen het verschil, vertelt Ilse Wissink van Wonen & Welzijn.

“Bij Wonen & welzijn zijn we met zes personen. We doen leuke dingen met de mensen. Een praatje, koffiedrinken, wandelen; wat mensen maar leuk vinden. We hebben allemaal een eigen wijk.”

Een gekookt eitje
“Ik werk hier nog niet zo lang. De Tijdmachine is een mooie manier om mensen te leren kennen. Het is fijn om een-op-een meer tijd met iemand door te brengen. Ik sprak in De Tijdmachine met mensen die ik nog niet zo goed kende. Zo was ik anderhalf uur met een bewoonster in gesprek. Ze vond het fantastisch.

Geen wereldreis, geen grote dingen
En weet je wat ze wilde? Geen wereldreis, geen grote dingen; ze wilde vaker een gekookt eitje eten. Ik heb toen direct een eitje voor haar gekookt. Met een klein beetje moeite kunnen we echt verschil maken voor mensen.”

De Tijdmachine is een mooie manier om mensen te leren kennen

Als vanzelf vertellen
“Voordat we aan De Tijdmachine begonnen, kregen we een workshop over hoe we met bewoners in gesprek konden gaan. Daardoor wisten we hoe het werkt en welke vragen we konden stellen.

Die vragen zijn niet eens altijd nodig, want als bewoners De Tijdmachine zien, beginnen ze als vanzelf al te vertellen. Bijvoorbeeld een mevrouw die heel emotioneel werd bij de foto van Amsterdam. Ze komt uit Amsterdam en ze mist de markten, de winkels, de pleinen.

Als mensen De Tijdmachine zien, beginnen ze uit zichzelf te vertellen

Zo simpel om iets te doen
Ik ben meegegaan naar haar kamer, waar ze foto’s van vroeger en Amsterdam liet zien. Dat raakte mij ook. Het is zo simpel om iets met haar te doen, even met haar naar de winkels te gaan, foto’s van Amsterdam te bekijken, naar haar te luisteren. ”

Ze liet foto’s van vroeger zien. Dat raakte mij ook

Match tussen bewoner en medewerker
“Vervolgens gaan we naar kwaliteiten van de medewerkers Zorg en Welzijn kijken. In de eerste plaats: wat willen de bewoners? En dan: hoe kunnen we dat samen realiseren?  Wie kan, wil en doet wat?

Daarbij kijken we niet alleen naar wat de bewoners willen, maar ook naar wat de medewerkers aanspreekt. Daar proberen we vervolgens een match van te maken. Persoonlijk hou ik van koken en bakken. Ik hoop dat ik daar mensen blij mee kan maken.  ”

We matchen bewoners en medewerkers

Verhelderend voor medewerkers
“De week dat De Tijdmachine hier stond was ook verhelderend voor ons als medewerkers. In De Tijdmachine sprak ik een mevrouw die ik wel eens zie in de huiskamer. Ze is een beetje een deftige dame en vrij hard. Ze vertelde me over vreselijke dingen die ze heeft meegemaakt. Nu ik dat weet, kijk ik anders tegen haar en haar gedrag aan. ”

Nu ik meer over deze bewoner weet, kijk ik anders tegen haar en haar gedrag aan

Saamhorigheid en gezelligheid
“De Tijdmachine brengt saamhorigheid en gezelligheid. Voor ons is het ook fijn, want wij leren de mensen kennen. En de bewoners worden er blij van en het raakt hun herinneringen. Wat zeg ik; het raakt zelfs míjn herinneringen!

De Tijdmachine brengt saamhorigheid en gezelligheid

In de keuken moest ik bijvoorbeeld denken aan mijn oma, die had vroeger ook zo’n snijbonenmolen. En mijn dochter heb ik de platenspeler laten zien. Die kende ze niet en dat vond ze zo grappig. Het is allemaal zo heerlijk nostalgisch. ”

Enthousiast swingen
“Muziek doet heel veel, ook voor mensen met dementie. Zo was er tijdens het openingsfeest een meneer die heel erg aan het dementeren was, ontzettend enthousiast aan het swingen.  Kijk, dat is prachtig. Dat is belangrijk.”

Stichting De Tijdmachine: Logo

Stap in

Wil je ook een kijkje komen nemen in De Tijdmachine? Dat kan! Neem contact op voor de mogelijkheden bij In het Zomerpark in Nieuw-Vennep of De Diem in Diemen.