De Tijdmachine laat zien wat er achter een bewoner schuilgaat

Verhalen_uit_De_Tijdmachine_Marja_de_Moel

Marja de Moel - Helpende en verzorgingsassistente Magentazorg

De Tijdmachine laat zien wat er achter een bewoner schuilgaat

Muziek doet veel met ouderen. Daar is Marja de Moel mateloos door gefascineerd. Vooral in De Tijdmachine zag ze hoe muziek direct de herinnering van een bewoonster raakte. Ze deelt het met ons. Ook deelt ze haar persoonlijke verhaal – over waarom persoonsgerichte zorg zo belangrijk is.

Marja was geen reisleider in De Tijdmachine, maar ze heeft het sixties-decor wel bewonderd. “Het is een prachtig idee, want bij bepaalde voorwerpen krijg je herinneringen terug. Ik zag bijvoorbeeld die bakelieten telefoon. Die hing bij ons altijd in de gang. Ik weet het nog precies, de komst van de telefoon. Of neem het petroleumstel, met de sudderlapjes.”

Ouderen en muziek

Zaterdag voor de opening liep Marja nog met een bewoonster door De Tijdmachine. Ze vertelt: “Er was weinig dat haar aansprak, totdat ik vroeg: ‘van wat voor muziek hield u vroeger?’ Willy Alberti bleek favoriet. Toen heb ik een plaat opgezet van deze zanger. En dát raakte een gevoelige snaar, want door de muziek kwamen de herinneringen langzaam bovendrijven. Het ging opeens over allerlei andere dingen uit haar leven.” Ze vervolgt: “Muziek doet zoveel met mensen. Ik zet ’s ochtends vaak een muziekje op als ik mensen help, dat vinden ze fijn. Ik zou het fantastisch vinden om een muziekhoekje te hebben hier in huis.

Door de muziek kwamen de herinneringen langzaam bovendrijven

Dementerende moeder

“De Tijdmachine laat zien wat er achter een bewoner schuilgaat.” Dat Marja dat heel belangrijk vindt, blijkt uit een persoonlijke ervaring die haar diep raakt. “Ik kom zelf van een boerderij, waar mijn moeder altijd de koeien ophaalde om vijf uur ’s ochtends. Ze was een kordate vrouw, altijd bezig op het land en in de stallen. Op haar 65e ging ze zelfs voor het eerst buitenshuis werken. Ze werkte hard.

En toen sloeg het ineens toe; de dementie. Hoewel ik zelf al jaren in de zorg werkte met mensen met dementie, was dat wel ontzettend heftig. Mijn eigen moeder, die sterke vrouw, begon te dementeren. Ze vergat ineens van alles.” Wat haar moeder niet vergat, was haar werklust. Marja: “Elke ochtend om vijf uur was het zover: ze liep door het verpleeghuis om de koeien te halen. Ik heb toen een levensloop van haar leven geschreven en tegen de medewerkers van het huis gezegd: ‘Zeg maar dat de koeien al op stal zijn, dat geeft haar rust.'”

Ze vergat ineens van alles, behalve haar werklust

Persoonsgerichte aandacht

Informatie over bewoners is cruciaal. Het ongeoefende oog ziet in de moeder van Marja misschien een dementerende vrouw die de weg kwijt is; mensen die het achtergrondverhaal kennen zien een sterke vrouw die het liefst vroeg uit de veren is en de hele dag werkt.

De Tijdmachine laat zien wat mensen belangrijk vinden en opent de weg naar nieuwe, oude verhalen

Marja: “Als je hier soms om je heen kijkt, zie je mensen vaak hangen in hun stoel. Ik vind het heel belangrijk dat we weten wat er achter deze mensen schuilt; dat we het léven van de mensen zien en echt iets met ze kunnen doen dat ze aanspreekt. De Tijdmachine is daar een prachtig middel voor. Het laat zien wat mensen belangrijk vinden en opent de weg naar nieuwe, oude verhalen.”

Stichting De Tijdmachine: Logo

Stap in

Wil je ook een kijkje komen nemen in De Tijdmachine? Dat kan! Neem contact op voor de mogelijkheden bij In het Zomerpark in Nieuw-Vennep of De Diem in Diemen.