Minder ziekteverzuim dankzij De Tijdmachine

Verhalen_uit_De_Tijdmachine_Inge_Blom

Inge Blom - locatiemanager Evean

Dankzij De Tijdmachine hebben we minder ziekteverzuim

De Tijdmachine geeft invulling aan persoonsgerichte zorg en verhoogt de klantwaarde van Nieuw Groenland, vertelt Inge Blom, locatiemanager van woonzorgcentrum Nieuw Groenland. Bovendien zijn er steeds meer nieuwe activiteiten en is er minder ziekteverzuim onder personeel.

Inge Blom, drijvende kracht achter Nieuw Groenland, twijfelde geen minuut toen welzijnsmedewerker Sandra Schermer voorstelde om de Tijdmachine naar Nieuw Groenland te halen. “Het is het geld absoluut waard. De Tijdmachine biedt de basis voor welzijn; het laat zien wat bewoners zelf willen.”

Voor Nieuw Groenland kwam De Tijdmachine precies op het juiste moment. Het woonzorgcentrum was bezig met de KlantMonitor en had net ‘Thuis Bij Evean’ afgesloten, een organisatie breed programma in het kader van Waardigheid en Trots. “De Tijdmachine sloot daar perfect op aan,” vertelt Inge Blom. “Het heeft onze klantwaarde verhoogd en centraal gezet; van aanbod verschuiven we steeds meer naar vraag.”

De Tijdmachine verhoogt onze klantwaarde; van aanbod verschuiven we steeds meer naar vraag

Meer inspraak bewoners

Sinds de bewoners de jaren 60-kamer bezocht hebben, is er veel veranderd in Nieuw Groenland. Inge Blom: “Eten en drinken is natuurlijk superbelangrijk. In De Tijdmachine gaven bewoners aan dat ze dit anders wilden. We koken inmiddels helemaal vers. De Menucommissie hebben we nieuw leven ingeblazen. Bewoners denken kritisch mee over de maaltijden en maken hun wensen kenbaar. Ze willen bijvoorbeeld echte, ouderwetse jus en rijstebrij met tutti frutti.”

Nieuwe activiteiten voor bewoners

“Door de reacties in de Tijdmachine zijn we gestart met kookclubs. Mensen doen enthousiast mee. Soms koken ze niet eens, maar zitten ze er wél graag bij. Eten gaat natuurlijk ook om sfeer en geurbeleving.” Ook sfeerverhogend zijn de nieuwe kittens die ronddartelen in het huis. Inge: “Mensen gaven aan dat ze huisdieren misten. Als reactie op die vraag heb ik een Dierenwerkgroep opgezet. We hadden al twee konijnen, nu hebben we drie poezen. We krijgen nog kippen.” Ze laat een foto zien van een bedlegerige bewoonster die in- en ingelukkig met een kitten knuffelt. “De dieren in het huis brengen ons samen; bewoners gaan op kraamvisite bij de jonge poesjes. Het schept verbinding tussen alle bewoners en medewerkers.”

Inspelen op welzijn verhoogt het werkplezier van het personeel

Minder ziekteverzuim

Nu Inge haar telefoon bij de hand heeft, volgen nog meer foto’s. Medewerkers die de muren van de afdeling schilderen, een jaarplan dat alle teams hebben opgesteld, een paella-kok tijdens een groot benefiet om een snoezelruimte te realiseren. Inge: “Medewerkers moeten best even wennen aan de nieuwe welzijnsstructuur. Maar uiteindelijk verhoogt het inspelen op het welzijn van de bewoners het werkplezier. We zien minder verzuim onder het personeel. En door de nieuwe activiteiten die de medewerkers ondernemen, leren ze de bewoners weer op een andere manier kennen.”

We zien minder ziekteverzuim onder het personeel

Is de Tijdmachine het geld waard? “Absoluut! Ik denk dat het hiermee begint. Ik gun iedereen De Tijdmachine: medewerkers, bewoners, familie, vrijwilligers. Het is de basis voor welzijn; het is belangrijk om te weten wat de bewoners echt willen.”