Welzijn is de basis voor alle processen en projecten

Verhalen_uit_De_Tijdmachine_Lucienne_Robijns

Luciënne Robijns - Sociaal-cultureel werker Brentano

We hebben gezien dat welzijn een taak is van alle disciplines

Koffiepauze in Belmonte. Vandaag is een bijzondere dag; de medewerkers nemen afscheid van een vrijwilliger die gaat verhuizen. Luciënne heeft hem vanaf het begin begeleid. Luciënne: “Hij vertelde net nog hoe de Tijdmachine zijn ogen heeft geopend voor hoe je met ouderen kan omgaan.”.

Luciënnes gevoel bedroog haar niet toen ze een aantal jaar geleden contact opnam met Stichting de Tijdmachine. Vanaf het begin voelde ze een klik met de crew. Luciënne: “Ik had direct door: dit is leuk, dit is anders. Er zijn natuurlijk veel organisaties bezig met het proces van ouder worden. Maar De Tijdmachine laat zien hoeveel er nog mógelijk is in het leven van ouderen. Een verademing!”

De Tijdmachine laat zien hoeveel er nog mógelijk is in het leven van ouderen

Luciënne hoorde als reisleider in de Tijdmachine compleet nieuwe verhalen van bewoners die ze normaliter wekelijks spreekt. “Verhalen die me raakten. Bijzonder hoe weinig we eigenlijk stilstaan bij de impact van bepaalde gebeurtenissen op het leven van een oudere.”

Alle disciplines

Na de reisweek gonsde het lang na in Belmonte. Er startten werkgroepen, een restaurant waar langspeelplaten draaien, dans-, schilder- en boekenclubs. Uit de gesprekken in de tijdreisweek kwamen heel duidelijke vragen en behoeften naar voren. Dankzij de heldere vragen zijn er specifieke stappen genomen in Belmonte. Eten is bijvoorbeeld een belangrijke peiler geworden in het huis; zo richtte het huis restaurant Bel Giorno op. In dit restaurant draait alles om beleving: ‘samen in huis uit eten gaan’.

Enkele bourgondische bewoners gaven tijdens de tijdreis aan dat zij de keuken wel wilden adviseren in het kookproces. Hieruit ontstond een adviesraad die duidelijk ideeën en behoeften omtrent eten doorgeeft aan de eetwerkgroep. Ook op individuele behoeften werd geanticipeerd; met behulp van (zorg)medewerkers, familie en vrijwilligers werd bijvoorbeeld een uitstapje naar Fokker gerealiseerd. Een dag met een gouden randje.

Een duurzaam proces

Luciënne: “We hebben gezien dat welzijn een taak is van alle disciplines.” In elke werkgroep zijn mensen van verschillende disciplines aanwezig; van facilitair medewerker tot keukenpersoneel, van zorg- tot sociaal-cultureel medewerker. Luciënne: “Welzijn is de basis voor alle processen en projecten in het huis geworden. We spreken in Belmonte al langer over een prettige dag, maar we willen dat dit een duurzaam proces wordt. Daarin worden we begeleid door de Tijdmachine.” Ze zwijgt even, vertelt dan: “Alles wat we gedaan hebben met de Tijdmachine gaat héél erg om de klik. Als de Tijdmachine hier in Belmonte is, ontstaat er een sfeer waardoor alles in beweging komt, waardoor mensen openbloeien doordat er heel veel individuele aandacht is.”

Als de Tijdmachine hier is, ontstaat er een sfeer waardoor alles in beweging komt, waardoor mensen openbloeien

Welzijn is een werkwoord

Uiteindelijk is welzijn een werkwoord, iets dat je moet dóen, benadrukt Luciënne. Dat kan best lastig zijn. De belangen van de zorg conflicteren in het proces wel eens met de belangen van het welzijnsgevoel. “Het draait voortdurend om communicatie”, vertelt Luciënne. “Zeker aan het begin van een proces is dat van cruciaal belang.

Dankzij de Tijdmachine kijken we naar de individuele behoeften en wensen van bewoners, waar we familie en alle medewerkers bij betrekken. Het kost in principe weinig om iemand een glimlach te bezorgen.”

We zijn ons bewust geworden, nu draait het om bewust blijven, continuïteit creëren

Maar voor je het weet, overvalt de waan van de dag je, aldus Luciënne. “We zijn ons nu bewust geworden, nu draait het om bewust blijven, continuïteit creëren. Daar hebben we steun bij nodig. Het is geweldig dat de Tijdmachine dit biedt.”

Vleugels

“Als ik kijk naar onze wekelijkse activiteiten, dan zie ik hoe we dingen nu anders kunnen doen en kritisch kijken naar wat belangrijk is bij een activiteit.” Zingen doen ze in Belmonte nu bijvoorbeeld anders; in het restaurant voelden mensen zich niet zo veilig om uit volle borst een moppie te zingen. In een meer besloten ruimte zingen muzikale ouderen nu wekelijks met een maatje van de Tijdmachine. Het gaat er vrijer en vrolijker aan toe dan voorheen. De mensen voelen zich veilig en prettig. Luciënne: “Die maatjes van de Tijdmachine zijn geweldig. Doordat zij erbij komen, wordt ons als medewerkers veel uit handen genomen. De Tijdmachine zorgt én ontzorgt. Soms hebben we gewoon hulp nodig om iets te realiseren. Doordat de stichting deze hulp biedt, vergroot onze draagkracht.”

“Dat heeft De Tijdmachine gebracht, dat we kritischer kijken naar hoe we iets invullen.” En dan, stralend: “Het heeft ons ook veertjes, of hoe zeg je dat; vléugels gegeven. We  realiseren ons weer dat we een geweldig vak uitoefenen. Zo’n week, zo’n proces, versterkt ons echt. Het geeft Belmonte vleugels.”

Stichting De Tijdmachine: Logo

Stap in

Wil je ook een kijkje komen nemen in De Tijdmachine? Dat kan! Neem contact op voor de mogelijkheden bij In het Zomerpark in Nieuw-Vennep of De Diem in Diemen.