DumDum

DumDum laat ouderen weer meedoen!

Zoveel mogelijk thuiswonende ouderen een fijne oude dag bezorgen door hen weer (meer) actief te laten meedraaien in hun omgeving. Daar gaan we voor met DumDum! Zodra de Ford Transit uit 1978 de straat inrijdt, oefent hij een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. De camper vormt zo een positieve, laagdrempelige brug tussen alle beschikbare hulp en activiteiten in de wijk, en eenzame ouderen die wel een duwtje in die richting kunnen gebruiken. Iets dat in deze tijd misschien wel belangrijker is dan ooit!

“Ik ben onder de indruk van de originele, laagdrempelige manier waarop het gesprek met ouderen wordt aangegaan. Mensen die normaal gesproken niet zo snel contact zoeken met reguliere hulporganisaties worden met DumDum wél bereikt.”
Alfons ten Velde, senior beleidsadviseur welzijn, Gemeente Rotterdam

Wil je ook met DumDum op reis door jouw gemeente/stad/dorp/wijk?

DumDum komt graag langs voor een kennismaking!

Van een luchtig praatje naar concrete actie
DumDum roept volop herinneringen op. Een interieur uit de jaren 60/70, herkenbare lp’s uit die tijd, een kop koffie met koekjes ‘van toen’… een praatje is zo gemaakt en het vertrouwen snel gewonnen. Een luchtig gesprek over het verleden gaat vaak naadloos over in het heden en niet zelden komt er spontaan een hulpvraag naar boven. Die we direct oppakken. Of het nu gaat om behoefte aan een praatje/maatje, een nieuwe hobby, vrijwilligerswerk, hulp bij administratie, schulden of huishouding, of psychische zorg bij bijvoorbeeld rouwverwerking; we zorgen voor een warme doorgeleiding naar de juiste initiatieven.

Meer weten over DumDum?

Bekijk dan onze flyer!

“Met een bakkie pleur kletsen over avonturen van toen… DumDum heeft volop sjans en opent allerlei laatjes met herinneringen en anekdotes. Waarop vragen als ‘hoe is het nu’ en ‘wat heb je nodig’ heel natuurlijk volgen. Het startpunt is altijd positief, het ligt er niet dik bovenop dat we zoeken naar een hulpvraag.”
Sylvia Alpay, voormalig wijkregisseur bij Humanitas

Veelbelovende eerste resultaten
De primeur van DumDum vond plaats in de Rotterdamse wijk Feijenoord. Samen met medewerkers van Humanitas trokken we langs 22 verschillende plekken waar ouderen wonen en komen. Als stichting hebben we jarenlange ervaring in het voeren van het goede gesprek met senioren waardoor we snel tot de kern komen. Onze methodiek hebben we speciaal voor DumDum bijgeschaafd en met succes: de resultaten zijn boven verwachting.

• * 305 unieke Rotterdammers bereikt (59% mannen en 41% vrouwen): gemiddeld 38 inwoners per wijk;
  • * 91,5% was 55 jaar of ouder; 68% ouder dan 65 jaar;
  • * 101 gesprekken van meer dan 30 minuten;
  • * 49 mensen warm doorverwezen naar bestaande activiteiten in de wijk;
  • * 37 hulpvragen opgepakt en afgerond, over onderwerpen als administratie of schulden, behoefte aan een praatje/maatje, nachtopvang, valpreventie, vrijwilligerswerk, digitalisering, mantelzorgondersteuning, wonen, hulp in huis, slachtofferhulp en/of psychische zorg.

“In plaats van mensen naar een buurthuis trekken, gaan we met DumDum naar mensen tóe. Dit gemak is goud waard voor ouderen. Met hapjes, drankjes en het interieur kunnen we bovendien goed inspelen op verschillende culturen. Regelmatig vertrouwen mensen ons hele levensverhalen toe en blijkt er veel meer te spelen dan in eerste instantie gedacht.”
Fleur Schrijver, Project Coördinator bij Humanitas

Ga je mee op reis?
In DumDum werken we samen met wijkteams, sociaal-maatschappelijke en zorgorganisaties door heel Nederland die er (nog) meer op uit willen. Om juist die mensen te ontmoeten die een steuntje in de rug kunnen gebruiken en vaak nog niet in beeld zijn. We toeren dwars door een stad, dorp, gebied of wijk en parkeren op plekken waar ouderen wonen en komen. Door DumDum gaan mensen weer (meer) mee doen en neemt eenzaamheid af. Daarom werken we op dit moment ook samen met/in opdracht van gemeenten en lokale coalities tegen eenzaamheid.

Benieuwd naar wat DumDum in jouw wijk of stad kan doen? Neem dan contact met ons op!