Waardig oud worden op eigen wijze. Dat willen we allemaal. Voor onszelf, voor onze ouders, voor de ouderen van nu en de toekomst. Op eigen wijze zegt het eigenlijk al, waardig oud worden is voor iedereen verschillend. Wat maakt voor jou een fijne dag?

Het aantal ouderen neemt ieder jaar toe en de ‘nieuwe generatie ouderen’ wil meer maatwerk. Maatwerk in woonzorgcentra en verpleeghuizen maar ook in activiteiten en dagbesteding in de wijk.

Zorg en welzijnsorganisaties zien het als uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. Stichting De Tijdmachine heeft een concrete aanpak in huis die organisaties de mogelijk geeft om (nog) beter aan te sluiten op de behoeften en bewoners op deze manier een fijne (oude) dag te bezorgen.

Het Traject

Het Tijdmachine Traject wordt opgebouwd uit verschillende onderdelen. Iedere omgeving is verschillend en vraagt iets anders. Wij zorgen ervoor dat de onderdelen aansluiten op de behoefte van het woonzorgcentrum of buurt, het traject ziet er hierdoor op iedere locatie anders uit.

De eerste stap staat wel vast; in gesprek gaan met ouderen. Zij weten tenslotte het best wat hun leven waardevol maakt. In De Tijdmachine leren we samen met de medewerkers en vrijwilligers van het huis de bewoners beter kennen. Wie zijn ze? Hoe ziet hun verleden eruit? Wat vonden ze belangrijk? Wat vinden ze nu belangrijk en wat maakt voor hen een fijne dag?

De Tijdmachine brengt een beweging op gang waarbij wordt uitgegaan van de kracht en behoefte van ouderen. Het traject heeft als doel om samen met alle betrokkenen praktisch invulling te geven aan een prettige oude dag.. Dit is voor iedere oudere verschillend. Voor de een is het (meer) deelname aan activiteiten terwijl een ander er liever met een maatje op uit gaat. Op deze manier werkt Stichting De Tijdmachine samen met ouderen, zorg- en welzijnsprofessionals, mantelzorgers en vrijwilligers aan een oude dag die beter aansluit op  wensen en behoeften.

Stichting De Tijdmachine werk(te) in de afgelopen jaren in opdracht van Amsta, Amstelring, Brentano, Cordaan, Het Mennistenerf, Viva!Zorggroep, Zorg Groep Amsterdam Oost.

“Je bent nooit te oud om te reizen. Zelfs al laat het oude lijf het afweten, dan kan altijd de geest nog reizen. Met boeken, films, foto’s, verhalen en muziek.”
– Hendrik Groen, ambassadeur Stichting De Tijdmachine

In De Tijdmachine reizen ouderen onder begeleiding van reisleiders (getrainde vrijwilligers, zorgmedewerkers en activiteitenbegeleiders) terug naar de jaren 60. De Tijdmachine is een huiskamerdecor, helemaal ingericht in de stijl van de jaren 60. Aan de drie buitenzijden van de kamer bevinden zich een keuken, filmzaal en dancing met platenspeler.

“Deze methode van reminiscentie is ijzersterk, het laat mensen soms letterlijk in hun kracht staan.”
– Lia van der Hulst, Teammanager Zorg Brentano

In De Tijdmachine gaan de reisleiders in gesprek met de ouderen over hun leven in de jaren 60. Om vervolgens in te gaan op wat ouderen nu nog willen en kunnen doen. Op basis van de uitkomsten gaat Stichting De Tijdmachine samen met de ouderen zelf, professionals, familie, vrijwilligers en partijen in de wijk aan de slag om de wensen en vragen van de ouderen te realiseren. Reisleiders gaan op basis van vier thema’s met ouderen in gesprek:

• Wat deed u in de jaren 60?
  • Wat vond u leuk om te doen, wat vond u belangrijk?
  • Wat zou u nu graag willen doen, wat vindt u belangrijk?
  • Wat zou u voor een ander of het huis willen doen?

Maat(jes)werk mogelijk maken

De uitkomsten van de gesprekken worden per woonzorgcentrum gebundeld, gepresenteerd en verwerkt in het individuele dossier van de bewoner. Daar stoppen we niet, afhankelijk van wat nodig is, zetten de onderdelen Laten we Welzijn, Aanpassing Activiteitenprogramma en of Maatjesaanpak in. Hieronder lees je er meer over.

Lees verder: Maatwerk mogelijk maken

Resultaat

In 2016 en 2017 heeft Economisch Onderzoeksbureau LPBL onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van De Tijdmachine. Wat blijkt; iedere euro die in onze aanpak wordt geïnvesteerd, leidt tot 1,40 euro aan maatschappelijke baten. Deze baten zijn voor 90% toe te schrijven aan een (structurele) verbetering van de kwaliteit van leven voor de oudere zelf.

“De Tijdmachine was een reis door de sixties met als eindbestemming geluk!”
– Sander Jagersma Regievoerder Uitbureau Viva! Zorggroep

Nieuw! Het Tijdmachine traject voor de wijk

Vanaf 2017 bieden we ons Tijdmachine traject ook speciaal aan voor ouderen in ?de wijk. Bij deze aanpak werken we vanuit een lokale samenwerking aan het ophalen van welzijnsvragen in De Tijdmachine om deze vervolgens met alle partijen concreet te realiseren. In september 2018 start in samenwerking met het Sociale Wijk Team Zaanstad, Evean, De Bovenkruier en de Gemeente Zaanstad, het eerste traject in de wijk ’T Kalf te Zaandam.

Onze reis gaat verder…

Op dit moment zijn we druk bezig om onze volgende reis met De Tijdmachine 2019 voor te bereiden. Zoals bij elke reis is een goede voorbereiding het halve werk. Lijkt het je interessant om mee te doen aan De Tijdmachine of wil je meer informatie?
Neem dan contact op met Tim Trooster via tim@stichtingdetijdmachine.nl, telefonisch via 06-12403593. Je kan natuurlijk ook onderstaand antwoordformulier invullen.

Ik wil meer informatie over De Tijdmachine

Vul hieronder je contactgegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
  • Je gegevens worden verwerkt volgens onze Privacyverklaring
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Lees verder: Maatwerk mogelijk maken

De Tijdmachine is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van:

Oranje Fonds, VSBfonds, Fonds Sluyterman van Loo, RCOAK, Bavo stichting Heemstede, Zorg en Zekerheid, Stichting R.C. het Maagdenhuis en Stichting Doen.