In De Tijdmachine reizen ouderen onder begeleiding van reisleiders terug naar de jaren 60. De Tijdmachine is een huiskamerdecor, helemaal ingericht in de stijl van de jaren 60. Aan de drie buitenzijden van de kamer bevinden zich een keuken, filmzaal en dancing met platenspeler.

In De Tijdmachine gaan de reisleiders in gesprek met de ouderen over hun leven in de jaren 60. Om vervolgens in te gaan op wat ouderen nu nog willen en kunnen doen. Op basis van de uitkomsten gaat Stichting De Tijdmachine samen met de ouderen zelf, professionals, familie, vrijwilligers en partijen in de wijk aan de slag om de wensen en vragen van de ouderen te realiseren.

In De Tijdmachine stappen ouderen onder begeleiding van reisleiders (getrainde vrijwilligers, zorgmedewerkers en activiteitenbegeleiders) terug in de tijd. Reisleiders gaan op basis van vier vragen met ouderen in gesprek:

• Wat deed u in de jaren 60?
  • Wat vond u leuk om te doen, wat vond u belangrijk?
  • Wat zou u nu graag willen doen, wat vindt u belangrijk?
  • Wat zou u voor een ander of het huis willen doen?

De uitkomsten worden per woonzorgcentrum gebundeld en gekoppeld aan verbeteringen in de (informele) zorg en het activiteitenprogramma. Vervolgens kijken woonzorgcentra met de partijen uit de wijk hoe passende activiteiten kunnen worden georganiseerd. Dit kan bijvoorbeeld in het buurthuis, park of in de kerk. Een andere keer biedt een maatje uitkomst voor een oudere. Stichting De Tijdmachine zet met het project in en om het woonzorgcentrum een beweging in gang die (nog) meer uitgaat van de kracht en behoeften van ouderen.

Reisverslag

In juli 2017 hebben we De Tijdmachine Noord-Holland afgerond. Deelnemende zorgorganisaties waren: Amsta, Amstelring, Brentano, Cordaan, De Meerlanden,Het Mennistenerf, Viva! Zorggroep en Zorggroep Amsterdam Oost. Ben je benieuwd naar de onze ervaringen en de resultaten? Bestel dan ons boek ‘De Tijdmachine’.

Onze reis gaat verder…

Op dit moment zijn we druk bezig om onze volgende reis met De Tijdmachine voor te bereiden. Zoals bij elke reis is een goede voorbereiding het halve werk. De bestemming hebben we al wel gekozen; Noord-Holland en Utrecht. Klik hier voor meer informatie.

Lijkt het je interessant om mee te doen aan De Tijdmachine of wil je meer informatie?

Ik wil meer informatie over De Tijdmachine

Vul hieronder je contactgegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

De Tijdmachine is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van:
Oranje Fonds, VSBfonds, Fonds Sluyterman van Loo, RCOAK, Bavo stichting Heemstede, Zorg en Zekerheid, Stichting R.C. het Maagdenhuis en Stichting Doen.