In De Tijdmachine reizen ouderen onder begeleiding van reisleiders terug naar de jaren 60. De Tijdmachine is een kamer geheel in stijl van de sixties waar zich aan de buitenzijden een ouderwetse keuken, een bioscoop en een dancing bevinden.

In De Tijdmachine gaan de reisleiders in gesprek met de ouderen over hun leven tijdens de jaren 60. Om vervolgens in te gaan op wat ouderen nu nog willen en kunnen doen. Op basis van de uitkomsten gaat Stichting De Tijdmachine samen met woonzorgcentra en partijen in de wijk aan de slag om deze wensen en vragen van de ouderen te realiseren.

In De Tijdmachine stappen ouderen onder begeleiding van reisleiders (vrijwilligers,zorgmedewerkers en activiteitenbegeleiders) terug in de tijd. Reisleiders gaan op basis van vier vragen met ouderen in gesprek:

• Wat deed u in de jaren 60?
  • Wat vond u leuk om te doen?
  • Wat zou u nu graag willen doen?
  • Wat zou u voor een ander of het huis willen doen?

De uitkomsten worden per woonzorgcentrum gebundeld en gekoppeld aan verbeteringen in de (informele) zorg en het activiteitenprogramma. Vervolgens kijken woonzorgcentra met de partijen uit de wijk hoe passende activiteiten kunnen worden georganiseerd. Dit kan bijvoorbeeld in het buurthuis, park of in de kerk. Een andere keer biedt een maatje uitkomst voor een oudere. Online platform WeHelpen zorgt binnen De Tijdmachine Noord-Holland voor een match op basis van een gemeenschappelijke hobby/interesse.

De Tijdmachine Noord-Holland is gestart in januari 2016 en loopt tot juni 2017.

Deelnemende zorgorganisaties zijn: Amsta, Amstelring, Brentano, Cordaan, De Meerlanden,Het Mennistenerf, Viva! Zorggroep en Zorggroep Amsterdam Oost.

De Tijdmachine Noord-Holland wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen van:
Het OranjeFonds, VSBfonds, Fonds Sluyterman van Loo, RCOAK, Bavo stichting Heemstede, Zorg en Zekerheid, Stichting R.C. het Maagdenhuis en Stichting Doen.